Web Analytics Made Easy - Statcounter

نویسنده و کارگردان سریال‌های کمدی اعتقاد دارد ۲۰ سال پیش مردم خیلی راحت‌تر می‌خندیدند و الان خیلی خنداندن‌شان سخت‌تر است.

به گزارش قدس آنلاین، نامش علیرضا مسعودی است اما دوستانش علی مشهدی صدایش می‌زنند. فعالیت رسمی خودش را با نویسندگی و متن‌های طنز چند آیتم از "ساعت خوش" مهران مدیری آغاز کرد.  علیرضا مسعودی، طرح اولیه فیلمنامه سریال "قرارگاه مسکونی" را از خاطرات واقعی خود در دوران سربازی‌اش الهام گرفته و نوشته‌ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا می‌توان "نوروز رنگی" را هم در کنار این مجموعه تلویزیونی قرار داد که برشی از خاطرات زندگی علی مشهدی به حساب می‌آید. 

در کارنامه کاری‌اش دو اثر تلویزیونی "آخر خط" و "نوروز رنگی" را کارگردانی کرده اما سراسر کارهایی که نام‌شان آمده با طراحی و نویسندگی او ساخته و پخش شده است. سریال‌ها و فیلم‌هایی مثل "ارث بابام"، "کوچه اقاقیا"، "آشتی‌کنان"، "سه در چهار"، "سه دونگ سه دونگ"،"ورود زنده‌ها ممنوع"، "آقا و خانم سنگی"، "ما خیلی با حالیم"، "ثبت با سند برابر است"؛ البته در کنار این آثار، بارها هم به عنوان بازیگر جلوی دوربین خیلی از کارها مثل "لیسانسه‌ها"، "اکسیدان"، "سفر در خانه"، "تنهایی لیلا"، "بزنگاه" و در "خندوانه" به عنوان هنرمند استندآپ کمدی شناخته شد. 

داشتنِ قصه، همه‌چیز را حل می‌کند

* سریال "نوروز رنگی" را مردم دیدند؛ برای اینکه مردم پای گیرنده‌های تلویزیون بنشینند مدیران صدا و سیما باید چه رویکردهایی را دنبال کنند؟ 

مهم‌ترین مسئله، قصه است، اگر قصه‌ای خوب باشد به نظرمن همه‌چیز حل می‌شود. به نظرمن همیشه همه کارهای موفق را ببینید فیلمنامه قوی داشته است. من فکر می‌کنم باید اولویت اول مدیران، قصه و فیلمنامه خوب باشد.

 فرمول موفق تلویزیون در ماه رمضان چه بود؟

* به هر کار کمدی نگاه کنیم چه نوروز و چه رمضان، نوشته‌ها و جای پای شما در فیلمنامه‌هایش پررنگ بوده است. می‌دانید مناسبتی مثل ماه رمضان یک چند سالی است در تلویزیون دچار مشکل شده و به کمکِ نوستالژی‌های گذشته‌اش، پیش می‌رود. جای خالی چند اتفاق رمضانی در کارها احساس می‌شود؛ سفره‌ها، رفتارها، برخوردها و اتفاق‌هایی که مردم را یاد رمضان می‌اندازد یا کمدی‌هایی به سبک رضا عطاران، سعید آقاخانی و رامبد جوان و کسانی که برای ماه رمضان سریال ساختند؛ باید چه کار کرد ماه رمضان کنداکتوری داشته باشد همه نوع سلیقه‌ای را بتواند راضی کند؟

به نظرمن مدیران نگاه کنند همان فرمول موفقی که سال‌ها مردم به آن‌ها توجه داشتند و جواب داده، چه بوده و چرا رها شده است. دوباره به همان فرمول و سبک و سلیقه برگردند. اگر مدل کارهای رضا عطاران دیده می‌شده همان را تکرار کنند. درست است رضا عطارانی دیگر در تلویزیون کار نمی‌کند اما آدم‌هایی حضور دارند که بتوانند جای خالی رضا عطاران را پُر کنند؛ البته نه به آن قدرت و استعدادی که رضا عطاران داشت، رضا برای خودش سبکی داشت و با همه این تفاسیر می‌توان آن موفقیت‌ را تداوم بخشید.

قصه‌هایم میدان انقلاب به پایین است/ خنداندن مردم سخت شده!

* همه دوست داشتید رمضان هم یک سریالی کار کنید؛ فیلمنامه رمضانی نوشته‌اید اما خودتان کارگردانی کنید. به نظر شما چه سوژه رمضانی به دردِ جامعه امروز می‌خورد؟ 

یک اصطلاحی دارم من مدلم قصه‌های میدان انقلاب به پایین است. خانواده‌های متوسط رو به پایین جامعه که البته همیشه شادند. در تمام سریال‌هایی که نوشته‌ام و یا کارگردانی کردم آدم‌های قصه در هر شرایط مالی ضعیف هم که باشند همیشه شادند. کاراکترهایی داشتیم در اوج بدبختی، یک حال خوبی دارند.

خیلی دوست دارم قصه ماه رمضانی بسازم که به مشکلات امروز مردم بپردازد. الان شرایط مردم خیلی سخت شده و به همان میزان هم خنداندن مردم خیلی سخت‌تر شده است. هرچه قدر مشکلات اقتصادی یک جامعه بیشتر شود خنداندن آن جامعه سخت‌تر می‌شود. به نظرمن 20 سال پیش مردم خیلی راحت‌تر می‌خندیدند و الان خیلی خنداندن‌شان سخت‌تر است.

خاطره‌ای از افطار در مشهد؛ نان و پنیر و چایی شیرین

* "نوروز رنگی" خاطرات علی مشهدی است حتماً در میانِ این همه خاطره، اتفاقات جالب و جذابی هم از ماه رمضان دارید؛ یکی از آن خاطره‌های رمضانی را برای ما تعریف کنید.

آن موقع یک زیبایی که وجود داشت مسجدها افطاری می‌دادند؛ مسجدهایی که خیلی فعال بودند. تمام عشق و علاقه‌مان این بود ماه رمضان بشود و افطاری به مسجد برویم. افطار هم خیلی ساده بود نان و پنیر و چایی شیرین. خادمی داشتیم که وقتی می‌رفتیم اولین کاری که می‌کرد، می‌گفت زبان شما را ببینم، از زبان تشخیص می‌داد روزه‌ایم یا نه.

به همین خاطر قبل از اینکه برویم مسجد یک ساعت قبل، آن‌قدر این زبان را در دهان‌مان می‌چرخاندیم تا زبان‌مان خشک شود. به خادم نشان می‌دادیم زبان خشک است و داخل می‌رفتیم تا افطاری بخوریم. واقعاً چقدر لذت‌بخش بود آن نان و پنیر و چایی شیرینی که در مسجد می‌دادند.

کسی به ما نگفت مسجد و روحانیت را نشان بدهیم

* اسم مسجد را آوردید؛ سال‌هاست در سریال‌ها و فیلم‌هایمان به مسجد نمی‌پردازیم که زمانی پایگاه اصلی مردمی بود و مشکلات در آنجا برطرف می‌شد و در سریال "نوروز رنگی" به کارکردهای مسجد اشاره کردید که مشکلات همسایه‌ها و خانواده‌ها در آنجا برطرف می‌شد.  چطور شد داستان‌تان را وارد این فضا کردید و نمی‌ترسیدید که به شما انگِ شعارزدگی بزنند؟ 

اصلا سفارشی در کار نبود و هیچ‌کدام از مدیران نگفتند حتماً مسجد و روحانیت را نشان بدهم. نه اصراری و نه درخواستی کردند. هر آنچه در آن دوران اتفاق می‌افتاد را به تصویر کشیدم.

رضا عطاران دید و خوشش آمد

* آخر خط" را دادید تا رضا عطاران ببیند، "نوروز رنگی" را هم نشان دادید؟

رضا عطاران دو قسمت از کار را دیده بود و کلی لذت برد. جالب است بدانید عطاران قسمت اول تا ششم فیلمنامه سریال را هم خوانده بود و همان موقع گفت خیلی خوب است. 

فیلمنامه آن‌قدر باید قوی باشد که نیاز به بازیگر چهره نباشد

* اگر عطاران به تلویزیون برمی‌گشت از او برای این سریال استفاده می‌کردید؟

خیر. من به طورکل اعتقادی ندارم در سریال از بازیگر چهره استفاده شود. همیشه می‌گویم فیلمنامه آن‌قدر باید قوی باشد که نیازی نباشد حتماً بازیگر چهره بیاوریم. بازیگری باید بیاورم که به آن نقش بخورد. واقعاً در اختیار من بود به جز خودم که یک مقداری مردم لطف دارند و مرا می‌شناسند، دوست داشتم تمام بازیگرانی که استفاده می‌کنم بازیگرانی باشند تازه‌کار و یا زیاد چهره نباشند. 

همه می‌دانند سمت راست فیلمنامه‌هایم می‌نویسم "یا ضامن آهو"

* یکی از ویژگی‌های شما که در "نوروز رنگی" بیشتر به چشم خورد و در لایوهای زمان پیش‌تولید و نگارش فیلمنامه مشهود است بحث توسل به امام رضا(ع) و کمک گرفتن از حضرت بود؛ در آن صحنه‌های بازسازی که حرم امام رضا(ع) را بازسازی کردید از حال و هوای گروه بگویید. 

همه می‌دانند هر متنی بنویسم بعد از «به نام خدا»، سمت راست فیلمنامه "یا ضامن آهو" را می‌نویسم. جالب است یک روز فیلمنامه‌ای به کسی دادم تا آن تایپ کند اسم فیلمنامه را یا ضامن آهو نوشته بود. به او گفتم چرا این‌طور نوشته‌اید؟ در جواب به من گفت من فکر کردم نام فیلمنامه‌تان "یا ضامن آهو" است.

آن قسمت‌هایی که ما حرم امام رضا(ع) را در دهه 1360 بازسازی کردیم، خیلی حال دل بچه‌ها خوب بود. دقت کرده باشید بازیگر ما جواد خواجوی آن لحظه را بهتر از همه موقعیت‌ها ایفای نقش کرد و یکی از درخشان‌ترین لحظات این بازیگر، همان لحظاتی بود که وارد این فضا می‌شد. واقعاً هر زمانی کارمان گیر می‌کرد یا گرفتار می‌شدیم سراغ امام رضا(ع) می‌رفتیم و از او کمک می‌خواستیم. 

* صحنه‌ای بود که از سریال کنار گذاشته شد؟

واقعاً باید تشکر کنم از همه مدیران شبکه پنج و سیمافیلم که تعامل خوبی داشتند و یک فریم هم حذف نشد. از ناظر کیفی سریال حسین نیرومند هم تشکر می‌کنم که واقعاً ما را در بهتر شدن این کار یاری دادند. 

منبع: خبرگزاری تسنیم

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: علی مسعودی ضامن آهو نوروز رنگی رضا عطاران امام رضا ع ماه رمضان مردم خیلی سریال ها سخت تر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۹۲۲۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حسینی: مجلس نظام ارزی را بازبینی می‌کند

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس با بیان اینکه نظام ارزی به گونه‌ای است که صادرکننده را با محدودیت مواجه کرده است، گفت: نظام ارزی نیازمند بازبینی است و این امر در دستور کار کمیسیون قرار دارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، سیدشمس‌الدین حسینی در نشست هم اندیشی فعالان اقتصادی با اشاره به وضعیت تورمی و رشد اقتصادی از دهه 70 تا 1401 گفت: شرایط اقتصادی شرایط مناسبی نیست و نظام ارزی به گونه‌ای است که صادرکننده را با محدودیت مواجه کرده است. 

وی با اشاره به موضوعات و درخواست‌هایی که از سوی فعالان اقتصادی در این جلسه مطرح شد، گفت: نظام ارزی نیازمند بازبینی است و این امر در دستور کار کمیسیون قرار دارد همچنین درباره سرمایه در گردش؛ تسهیلات بند الف تبصره 18 به 48 هزار میلیارد تومان رسیده که بیشترین سهم نیز برای بخش کشاورزی است. 48 همت بند الف تبصره 18 برای 1402 هست که هنوز جذب نشده هم قانون هست و هم منبع مالی‌اش فراهم است. 

رئیس کمیسیون جهش تولید مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات مثبت این کمیسیون برای حمایت از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی افزود: قانون تامین تولید و زیرساخت‌ها آخرین اقدام کمیسیون است که باید این قانون در اختیار تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی قرار گیرد و از این قانون مطلع باشند. 

حسینی با بیان اینکه اطلاع از قانون برای تولیدکنندگان ضرورت دارد، از اتاق بازرگانی استان درخواست کرد که جلساتی برای آشنایی تولیدکنندگان با این قانون و دیگر قوانین مرتبط با تولید تشکیل دهد. 

وی درباره مسئله تعدد بخشنامه‌ها با فعالان اقتصادی موافقت کرد و گفت: به صورت کلی گفتن، مشکل را حل نمی‌کند، اما مواردی که مشکل‌ساز شده به صورت موردی ارائه دهید تا در دوره جدید مجلس بررسی شود. 

رئیس کمیسیون جهش تولید مجلس درباره مسئله مالیات‌ها افزود: جز با توافق دولت نمی‌توانیم مالیات را کاهش دهیم، باید فعالان اقتصادی از طریق شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی؛ دولت را متقاعد کرد. 

حسینی تفویض اختیار در حوزه صدور مجوز‌های کسب و کار را پیشنهاد خوبی دانست و عنوان کرد: اگر رشد اقتصادی امروز کاهش پیدا کرده به دلیل ضعف در حکمرانی است بنابراین باید حکمرانان خوبی انتخاب کنیم.

تولید اولویت کشور نیست / مشکلات حوزه اقتصاد فراتر از تصور شده است

رئیس اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه جای تاسف است که امروز در کشور اولویتی به اسم تولید وجود ندارد اظهارداشت: اگر به تولید مانند دیگر موضوعات در کشور بها داده می‌شد، امروز وضعیت اقتصاد، اشتغال و تولید کشور به مراتب بهتر بود. 

محمدصادق حمیدیان بیان کرد: امروز بخش اقتصاد و تولید کشور در جدال با مشکلات فراوانی است که هر روز به جای کاهش؛ شاهد شدت این مشکلات هستیم.

وی افزود: فعال اقتصادی ما به جای حل مشکلات فرامرزی برای پیشبرد تجارت و بازرگانی خود درگیر بخشنامه‌ها و مشکلات داخلی بیشماری شده که نفس تولید و تولید کننده را گرفته درحالی که امروز بخش تولید یکی از بخش‌های مهم در کشور است که باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.

حمیدیان با اشاره ماده 62 قانون بهبود و ارتقای تولید اظهارداشت: ستاد رفع موانع تولید در استان‌ها تشکیل می‌شود و هیچ یک از مصوبات این ستاد، فرای قانون نیست، اما دستگاه‌های اجرایی مصوبات ستاد را اجرا نمی‌کنند که باید این مسئله مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی استان فارس با اشاره به جرم انگاری در خصوص عملکرد بخش خصوصی در مواجه با بانک‌ها نیز اضافه کرد: وقتی در قوانین برای فعالان بخش خصوصی جرم انگاری می‌شود باید متناظر همین امر برای بانک‌ها و دیگر دستگاه‌ها هم باشد. 

وی دربخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نامناسب بودن قانون مالیات و این امر که این قانون مسیر خوبی را پیش نگرفته است، ادامه داد: این قانون منجر به ضعف تولید می‌شود چراکه ما قربانی تورم هستیم نه مسبب آن؛ اینها در مجموع اثرات خوبی روی تولید ندارد و یک همه جانبه‌نگری در این زمینه باید دیده شود. 

حمیدیان با انتقاد از اینکه بر همه امور مالیات بسته شده و مالیات ارزش افزوده نیز بنا بوده که همه عوارض را شامل شود، عنوان داشت: وضع عوارض جدید با وجود مالیات بر ارزش افزوده جایگاه قانونی ندارد و این موضوعی است که فعالان بخش خصوصی به عنوان یک مطالبه مطرح می‌کنند.

در این نشست ابراهیم عزیزی و جعفر قادری نماینده‌های مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز به بیان دیدگاه‌های خود و پاسخ فعالان اقتصادی پرداختند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ادامه سریال قدیمی آیینه ساخته می‌شود؟
  • نقدی بر سریال افعی تهران ساخته سامان مقدم/ به جای سرکوب معلول باید علت‌ها واکاوی شوند
  • کم کاری رسانه در تبلیغات جوانی جمعیت
  • حسینی: مجلس نظام ارزی را بازبینی می‌کند
  • اقتصاد اسلامی گره‌گشای مشکلات اقتصادی است
  • ۱۰ دلیل برای بی خوابی در زنان | یک زن چقدر به خواب نیاز دارد؟
  • اگر کف پای شما صاف است؛ بخوانید
  • ترکیب جمعیتی از چالش های البرز است/ تردد نیروی کار استان به تهران
  • مهم‌ترین اولویت مجلس آینده از نگاه لاهوتی
  • مالیات آری؛ اما نه ۳۰ و ۵۰ و ۷۰ درصد!